Rechtbank Den Haag wijst vorderingen Consumentenbond in zaak tegen Samsung af

De Rechtbank Den Haag heeft vandaag de vorderingen van de Consumentenbond tegen Samsung over  softwareondersteuning in verband met veiligheidsrisico’s van smartphones afgewezen.

Updates en upgrades
De Consumentenbond vond dat Samsung te weinig doet ter bestrijding van de veiligheidsrisico’s van kritieke kwetsbaarheden in Android (ontwikkeld door Google). Ze wilde dat Samsung in alle gevallen gedurende de normale levensduur dan wel vier jaar vanaf introductie op de markt en/of twee jaar na het moment van verkoop upgrades van Android doorvoert en wel binnen drie maanden na het uitbrengen van de upgrade. Verder wilde de Consumentenbond dat Samsung smartphones gedurende een periode van vier jaar na de introductie op de markt en/of twee jaar na het moment van verkoop voorziet van updates die kwetsbaarheden in de software repareren en wel binnen een maand nadat Google deze ter beschikking stelt.

De rechtbank volgt niet het betoog van de Consumentenbond dat Samsung feitelijk te weinig doet ter bestrijding van de kritieke kwetsbaarheden van Android.

Informatie over software-ondersteuning
De Consumentenbond wilde ook bewerkstelligen dat Samsung meer informatie verstrekt over de door haar geboden software-ondersteuning. Tijdens de zitting op 26 maart 2018 bekeek de rechtbank samen met partijen de website van Samsung.

De rechtbank is van oordeel dat Samsung daar voldoende duidelijke en toegankelijke informatie geeft.

Toekomstig handelen
De Consumentenbond is niet-ontvankelijk verklaard voor zover haar vorderingen betrekking hebben op toekomstig handelen van Samsung. De specifieke (technische) omstandigheden zijn namelijk nog onbekend. Daarom kan over de aard en de ernst van eventuele toekomstige veiligheidsrisico’s en het toekomstig handelen van Samsung nu nog niets worden besloten.

Lees hier de uitspraak:
ECLI:NL:RBDHA:2018:6310