Essent mocht bindende contracten afsluiten in MediaMarkt en Gamma

Energieleverancier Essent Retail Energie B.V. mocht contracten afsluiten voor de levering van gas en elektriciteit in de vestigingen van MediaMarkt en Gamma zonder haar klanten een bedenktermijn te geven. Dat besliste de rechtbank Oost-Brabant vandaag.

Essent staat sinds medio 2012 met een stand in de MediaMarkt en sinds vorig jaar ook bij Gamma. Klanten die een contract afsluiten bij de energieleverancier krijgen een cadeaubon die te besteden is bij de MediaMarkt of Gamma. Essent gaf haar klanten geen bedenktijd, een getekend contract was dus bindend. De energieleverancier sloot op deze manier zo’n 130.000 contracten af. Pas sinds december vorig jaar biedt Essent via deze verkoopmethode een bedenktermijn van 14 dagen aan haar klanten.

Sinds de start ontving de Consumentenbond vragen en klachten over deze verkoopmethode. Volgens de Consumentenbond handelde Essent daarmee in strijd met de regels voor consumentenbescherming die in 2014 in de wet zijn opgenomen. De Consumentenbond wilde in dit kort geding bereiken dat de consumenten die vóór 1 december 2015 bij de MediaMarkt of Gamma een contract hebben afgesloten, daar alsnog vanaf zouden kunnen. Zij zouden dan wat zij vanaf mei 2015 voor gas en elektriciteit aan Essent hebben betaald moeten terugkrijgen.

Volgens Essent stond zij in haar recht omdat ze verkochten vanuit hun eigen verkoopruimte.

De rechtbank oordeelt dat de stands die Essent in de vestigingen van MediaMarkt en Gamma gebruikte, inderdaad kunnen worden beschouwd als een verkoopruimte van de energieleverancier zelf. In dat geval geldt niet de wettelijke verplichting om de consument een bedenktermijn te geven. De contracten blijven dus geldig en Essent hoeft niet terug te betalen.

Lees hier de uitspraak.